O olejích

Základní informace o motorových olejích

Motorové oleje pro čtyřdobé motory mají dvě základní charakteristiky: viskozitu a výkonovou klasifikaci oleje.

Viskozita
Pro jednoduchost můžeme říci, že viskozita oleje v podstatě označuje jeho hustotu. Čím vyšší viskozita, tím je olej hustší a naopak. Viskozita tedy neudává výkonovou klasifikaci oleje, ale pouze jeho tekutost v závislosti na okolní teplotě. Viskozita oleje se udává normou SAE, např. SAE 10W - 60, kde první číslo udává tekutost oleje při nízkých teplotách (tedy startovatelnost motoru v zimě), druhé číslo pak udává viskozitu oleje za vysokých teplot a tedy použitelnost oleje v létě. Čím je první číslo nižší, tím nižší může být venkovní teplota, při které si olej ještě zachovává tekutost dostatečnou pro snadné nastartování motoru. Takový olej se v zimě dostane na mazaná místa včas, což prospívá životnosti motoru.
Čím vyšší je druhé číslo, tím vyšší může být teplota, při které ještě olej zajišťuje mazání motoru, kdy se ještě netrhá mazací film. 

Oleje Maxima jsou celoroční a vícerozsahové, jsou určené pro všechny typy čtyřkolek a UTV a umožňují bezpečné celoroční používání v širokém rozsahu klimatických podmínek a teplot.

Výkonová klasifikace oleje
Pro určení vhodnosti oleje pro konkrétní stroj se nejčastěji používá výkonová klasifikace podle americké normy API. Tato norma dělí motorové oleje podle typu motoru na zážehové (benzinové), označené písmenem „S“, a na vznětové (naftové), označené písmenem "C". Norma API dále určuje výkonnostní klasifikaci oleje. Tato klasifikace je udávána písmeny v abecedním pořadí počínaje od „A“, přičemž čím je písmeno v abecedě dále, tím je olej kvalitnější a vhodný pro výkonnější a modernější motory. Například olej API SG / CC je motorový olej určený do náročných podmínek pro moderní čtyřdobé benzínové motory vyrobené po roce 1989, splňující nejpřísnější požadavky na minimalizaci opotřebení a sníženou tvorbu kalů.

Výběr vhodného motorového oleje
Při výběru motorového oleje je důležité dodržet (anebo překročit) výkonovou specifikaci oleje doporučenou výrobcem. Většinou to bývá klasifikace SH nebo SG. Specifikaci předepisuje výrobce každé čtyřkolky, UTV, skútru nebo motorky, a nejdete ji v návodu k obsluze vašeho stroje. Tuto specifikaci tedy jako jedinou musíte striktně dodržet anebo překročit. Viskozitu oleje výrobci přímo nepředepisují, tu si volíte sami podle podmínek, ve kterých budete stroj používat (například pouze v létě, po celý rok, často v zimě apod.). Většina výrobců v návodech uvádí orientační doporučení viskozity motorového oleje v závislosti na venkovní teplotě. 

Syntetika, polosyntetika nebo minerál?
Toto třídění olejů není úplně přesné, ale mezi motorkáři a čtyřkolkáři jsou stále vžité, protože poměrně přesně rozděluje motorové oleje podle technologie jejich výroby a tím i vlastností. 

Výhody syntetických olejů:
Vyšší tekutost v celém teplotním rozsahu a tím nižší spotřeba paliva
Vyšší tekutost za nízkých teplot a tudíž:

  • bezproblémové startování za studena
  • výrazná úspora pohonných hmot při studených startech a jízdách na krátké vzdálenosti
  • syntetický olej se za studena rychleji dostane na mazaná místa, čímž výrazně snižuje opotřebení motoru

Syntetický olej dále zajišťuje:

  • měkčí chod motoru
  • vyšší výkonovou rezervu
  • vyšší odolnost proti stárnutí oleje
  • vyšší životnost motoru
  • vyšší stabilitu oleje při vysokých teplotách neboli vyšší ochranu proti tvorbě karbonových úsad. Tím udržuje vysokou vnitřní čistotu motoru s delšími intervaly pravidelné výměny oleje, pístních kroužků a dalších komponentů motoru.

Pokud ovšem předepsanou specifikaci plní i minerální olej, lze samozřejmě použít i minerální olej, ovšem bez výhod, které poskytují syntetické oleje.

Mísitelnost motorových olejů
Všechny moderní motorové oleje lze navzájem mezi sebou bez rizika jakkoli mísit. Pokud smícháte jakékoliv motorové oleje, například pokud doplníte minerální olej do syntetického, nic se nesrazí ani nezdrcne. Je pouze nutné dodržet předepsané výkonové specifikace oleje API (nižší než předepsanou byste do motoru nalít nikdy neměli). Smíchání různých druhů motorových olejů stejné výkonové specifikace API má tedy pouze jediný důsledek - změnu viskozity výsledné směsi olejů. Počítejte však s tím, že smícháním různých viskozit nedostanete přesný aritmetický průměr obou viskozit, protože různé oleje mají různou interakci jednotlivých modifikátorů viskozity s jiným olejem.

Přidávání dodatečných přísad do motorových olejů
Do motorového oleje v žádném případě NEDOPORUČUJEME přidávat jakékoliv přísady!